tisdag 5 februari 2008

Apropå bilar!!

Jag är inte bitter, heller inte sur utan bara en aningen upprörd. Att amerikanare är lata är ingen skröna utan faktum är att det tillhör ett av de stora världsproblemen. Det är med största allvar som jag påstår att så länge varken gatlysen eller trottoarer existerar i de mest välbärgade områderna på USA's gräddhylla så ser jag ingen lösning på den globala uppvärmningen. Sedan den dag jag kom hit har mina "värdbarn" promenerat två gånger till sina kompisar och modeord som multi-tasking får mig att tvingas köra från affär till affär med klockan som vägvisande faktor och bensinen som mitt fruktade livselixir.

Jag sitter i samma båt som resten av hela USA. Hela mitt jobb flyter på oljan. . Vi alla är beroende. The 4th of July är självständighetsdagen, men vem i detta land är oberoende? Krig har utkämpats i alla tider för frihet och självständighetsförklaring men jag vill påstå att dagens krigshandling i Irak har inget med dom två orden att göra. tvärtom. USA gräver djupt och den dagen det inte finns något mer att gräva efter är hålet antingen för stort att ta sig upp ur eller så drar de med sig alla andra ner i skiten.

Vad kan vi då göra? Visst känns det hopplöst då vi alla befinner oss på samma karta och den ena sidan får oss att tappa balansen. USA kör så det ryker medan vi får kämpar i uppförsbacke pågrund av deras tunga avgaser.Men tappa inte tron. Uppskatta istället vinden i håret på cykeln till jobbet, andas djupt mellan flåsningarna i branten, vanka tryggt fram på trottoaren, se dig för på övergångsstället och känn friheten i och med att du bor i Sverige.

Inga kommentarer: